Wednesday, November 14, 2012

awalludin love terkukur.........

Salam sejahtera utk semua peminat seni memikat terkukur Setanah melayu, maaf dipinta andainye sepanjang penglibatan saya dlm arena terkukuran ini…samada dari segi pertuturan,posting ato sebagainya pernah menyinggung mana2 pihak secara sedar ato pon tidak….. Kadang2 mungkin kita berniat bergurau…atau secara umumnya bercerita sahaja,mana tau ato perasan gurauan kita disalah erti oleh sesetengah pihak,tiba2 tergerak di hati ingin bercerita al~kisah tentang penglibatan saya dlm arena memikat ini,bkn bertujuan meriakkan diri atau menunjuk2 Saya didedahkan seawal berumur 7tahun oleh datuk yg menetap di Kg.Darat,Beserah-Kuantan yg mana masih saya ingat ketika itu keliling rumah datuk penuh tergantung dgn sangkar2 layang Pada usia saya 9tahun,datuk ditimpa demam panas sehingga menghembus nafas terakhir.Setelah selesai pengkebumian datuk,nenek mengarahkan salah seorang bapa saudara saya melepaskan semua burung2 tersebut termasuk pikat yang datuk selalu bawa ke laman. Bapa saudara saya awal2 da cekau pikat wat balik umah….wat hiasan katanya.Bagi nenek saya pula setiap kali ternampak burung terkukur pasti berasa sedih dan terharu kerana terkenangkan arwah datuk. Pada usia 10tahun bapa saudara saya menghadiahkan pikat peninggalan arwah datuk kepada saya bersama seekor burung betina,ayah pula memberi sokongan dengan membuatkan sebuah ladung berukuran 8kaki x 4kaki.Maka pada suatu petang setelah siap ladung tersebut secara rasminya saya melepaskan kedua ekor terkukur ke dlm ladung,disamping ayah membeli sepuloh ekor burung puyuh dilepaskan juga ke dlm ladung tersebut.Selang 2minggu xsilap saya,seko terkukur tu asyik duduk di dlm sarang jer xmau keluar. Bila saya jenguk selalu ada seko jer di luar bermain2 di anggo,suspen punya pasal saya pun p jenguk dlm sarang kecik,rupa2nya bertelur suda itu burum….. Mungkin da rezeki gamaknya,terkukur tersebut bertelur hingga 6pasang,bertambah sudah penghuni ladung. Ketika itu musim budak2 seusia saya galak bermain basikal BMX….kayuh sana….kayuh sini…weeleyyy….weeekang sambil2 kayuh basikal ternampak pulak otai2 mengusung jebak memikat terkukur,apalagi minat berputik suda…..himpit sellalu.Felda kg new zealand@Sg.Kertam,maran Pahang…..itulah nama kg kelahiran saya,minat saya disokong pula oleh abg ipar yg menghadiahkan jebak terkukur buatan Pak Long Lepar Hilir~1.Apalagi terus saya
video
tangkap terkukur di dlm ladung yg bertanda kaki kompom arwah datuk yg punya tu,sumbat dlm jebak bwk pi laman terus…da memang asal pikat der…on sellalu…tertapau ler pulop…wah pertama kali tapau pherrrgghhhh….terselop suda…..satu kg cerita xsudah…seminggu cerita yg sama.Bermulalah episod memikat terkukur sellalu.Setiap hari lepas sekolah p mengaji Al~Quran,siap mengaji pukul 4pm bellebus bwk jebak p memikat terkukur……ladung makin sendat.Ayah upgred ladung baru sebiji lagi ukuran 20kaki x 5kaki….terkukur masuk ladung baru, burung puyuh biarkan di ladung lamer,puyuh pun bertelur xrenti….jenuh ler mkn telur puyuh. Masa tu emak dan ayah berniaga kedai mkn,sisa2 mkn yg xhabis campak dlm ladung terkukur….termasuk hampas kelapa ,mee goreng,nasi lemak,nasi dagang…..hooooomm gemuk sudah semuanya.siap bertelur lagi.Seingat aku jumlah paling maksimum penghuni ladung terkukur tersebut termasuk punai tanah lebih kurang 80eko,hasil tangkapan jebak dan jaring. Itu jam tangkap xdak pilih punya,asal dengar bunyi jer setting jebak sellalu.Antara banyak2 yg tapau tu…..ada 3eko yg saya rasa mcm ada kelainan 1~Seekor terkukur yg bunyi langsung xsedap,mcm burum sengau…..cacat suara…xdak selera lar nk tambat pendekkata,berbulu hudoh hitam seakan2 bulu burung gagak,kebasahan umpama kite selam dalam longkang berminyak lepas tu angkat…….haaaa…..anda imagine lar sendiri.Saya xreti menilai burung ketika itu,asal cantik berseri saya campak ladung……..hat nih langsung xdak seri makanya sampai rumah…saya lepas 3hari dlm ladung, mata xsyok saya lepaskan semula…………huhu..padahal itu lar king of de king yer…. 2-Seekor terkukur bersuara sedap kasar tinggi,angguk manyak…..terpesona suda….letak jebak jer bellebus sampai tapi teradap magrib baru jatuh masuk jebak,masuk jut terus start muto….itu jam form~3 daaaa rembat mutor ayah…..sekali pusing2 nk balik tempat yg sama juga….arrsudaaah tersesat suda….stop muto menung2 baca ler ayat2 ketuhanan yg reti…..niat ikhlas mintak ini burum kalo ade yg empunya toiiiiiiiiiinnnggg magik suda terus nampak jln utama……apa da setengah jam pusing tempat yg sama…sampai rumah itu burum biarkan dlm jut…..pasai da mlm der.. Besoknya pepagi campak dlm ladung……bulu santeekkk langsung xjejas walo semalaman duk dlm jut….pusing terus menguku der…..magik jugew…. 3-Seekor terkukur guk~2 cepat,angguk lebat,selang rapat ader rantau,warna bulu kemerah2an….dia lar hiro situ…lambung sana sini…..hambat burung lain Buh jebak terus sampai tp xmo jatuh juga pasai garang bebenor….pantang burung lain lalu dia pon hambat….3hari saya terai tangkap burung ni,ader sikit hairan paseinye bila dia sampai jer mesti ader sekor ular kekuning2an berhampiran dia…….lokasi kawasan penebangn balak di Lepar Hilir~3 yg mana kwns tersebut ketika itu baru dibersih2kn utk ditanam pokok2 sawet rancangn felda tersebut,saya kan hiro juga….xpeduli kat ular tu pon….akhirnya burung tersebut tertapau ngn jaring….hamik nok……masuk jut terus wat balik lepas ladung…terus menguku arrsudaoooohhh….hiro sepanjang masa di dlm ladung dos dia. 2minggu dlm ladung saya terus tambat pasei dio jahat suka hantam lain burung,liar mcm jin……terbang ats sangko berpusing2 mcm nk tercabut kaki,tapi bila kita jauh sikit terus bunyi…..hooomm pelik tp benar….3tahun bela xreti jinak….masuk jebak kepala pecah nampak tempurung paler tp still on mcm biasa. Masuk cetok dihantuk juga paler ke dinding ats cetok pecah paler…tp pacak terus on jugew... Masa terus berlalu,ketika Form~5 saya menemani kakak yg ketika tu mula bekerja sebagai guru di Felda Lasah,sg siput(u) Perak,makanya semua yg didlam ladung saya lepaskan memandangkan tidak mahu menyusahkan emak dan ayah saya memikul beban menjaga binatang2 peliharaan saya tersebut,hanya seekor pelapis di dlm rumah yg saya simpan…itupun ats kerjasama ayah saya memperduli mkn dan minum burung tersebut…….thanks a lot daddy…..ceeewwahh spiking pullob…..anda imagine burung2 peliharaan saya tersebut dilepas serentak anggaran 80eko semuanya… edok ker penuh berkeliaran dikeliling rumah…….ada yg berbulan2 masih bermain di kwsan rumah…..apabila emak saya campak sisa2 makanan burung2 tersebut masih turun makan di belakang rumah saya…. Makanya saya pun berangkat ke Felda Lasah dengan bekal seekor pikat…….. Sekian cerita saya utk kali ini…….jika ada ruang dan waktu pasti akan saya sambung rentetan peristiwa berikutnye Insyaallah…saya doakan yg terbaik utk sahabat2 semua…..moga ceria sentiasa dlm menjalani kehidupan seharian….. Assalamualaikummm………..bellebuussss……

5 comments:

  1. hebat otai kohjai!..satu pengalaman yg sungguh menarik..mmg hebat,tahniah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. besa2 jer geng...awok2 lagi hebat pengalaman tew....

      Delete
  2. As-Salam kohjai,..

    Lama blog x update,..tetiba ja cite panjang,..x sabo nak tunggu next episode daa,..syok baca cite tuan... hebat!..byk ilmu kukoq nii......

    kopam,,..

    ReplyDelete
  3. kihkih...nama jer men kukur dari kecik...dop tahu gapo satu tew.....men ikut2 jew....dema kabo selamkuku....kite pom selamkuku lew....dema kabo selamgagak....kite kabo selamgagak lew......janji bunyi sudosss....

    ReplyDelete
  4. terbaik ceta otai ni..teruskan bercerita..hebat

    ReplyDelete